Živio nemoral! – o komplementarnom sustavu morala ovce i vuka
Objavljeno: 26 ožujka, 2012 Filed under: Uncategorized 2 komentaraZapadno društvo je generalno definirano kroz dva morala. Moralu ovce i moralu vukova. Ta dva morala komplementarni su i jedan bez drugog su neodrživi.
Moral ovce je moral forsiran sa strane crkve kao i sa strane prosvjetiteljstva. Utopizam, savršeni svijet kao mjera, odricanje od konteksta, parametri duboko ukorijenjeni u moral stoke.
Okreni drugi obraz, caru carevo, žrtvuj se, dijeli, nemoj slučajno biti sebičan, nemoj slučajno biti nasilan, nemoj slučajno biti osvetoljubiv, nemoj slučajno spominjati želju za moći, samo pati, pati jer dobit ćeš nagradu na drugom svijetu ili ćeš jednostavno raditi ono sto je amenovano sa strane moralizatora i stočnog okruženja.
Moral ovce je moral na koji se ljudi često pozivaju kada žele utvrditi kako su oni eto ispravni, dok je cijeli svijet naopak. Istina, moral ovce je prije svega fundamentalno licemjeran okvir, okvir koji kreira potrebu za vukom, za komplementom. Licemjeran u zahtijevanju savršenstva kod drugih tamo gdje ovca ne želi niti pristupiti.
To je okvir kada će licemjerna ovca koja se smatra moralnom, reci politika je kurva i kurve se samo njome bave. Koje će prezreti svaki pokušaj dizanja iznad okvira ovce koja samo gunđa i puno ne poduzima da kreira ljepši svijet, već stvari prepušta vukovima koji su eto strašni i nemoralni.
Moral ovce je moral kada će se svaki pokušaj promjene stanja pokušati diskreditirati na razne načine, kroz mjeru savršenog društva i političko osujećenje svakog pokušaja koji je ispod tog savršenog standarda.
Ovca je pasivna, reaktivna, anonimna, licemjerna, alati kojima ovca raspolaže su prijezir, gađenje i sto pomalo neobično, ultimativno priznavanje autoriteta kroz odricanje bilo kojeg mehanizma koji bi isti autoritet ugrozio. Caru carevo.
Ovca mora imati komplement u vuku, u moralu vuka, moralu vladara. To je s druge strane sustav pravila borbe za moć u kontekstu ovca-vuk. Moral koji žive vladari, moral koji se prirodno evolucijski rafinirao u svojoj efikasnosti ove dihotomije društva.
Apsurd koji se događa u ovoj priči jeste da kada se element ovce ipak odluči na borbu za moć, ovca će uvjetovano od svog člana očekivati obrazac ponašanja koji je istovjetan obrascu vuka, jer govorimo o sigurnosti naučenoga stanja.
Znači, crna ovca će po defaultu biti jednako prezrena, uspoređivati će se sa nesavršenošću iluzije ovce i sve ispod tog licemjernog kriterija biti će neprihvatljivo. Ideja real politike nešto je nepojmljivo. Ideja sebičnosti neprihvatljiva. Ideja bilo kakvog nasilja kriminalna.
I tako, kada crna ovca krene u borbu za ostale ovčice, za ljepši svijet, ne dobije podršku, već direktnu osudu. Biti moralan po postojećim kriterijima, znači biti ovca.
Biti ovca znači biti dio problema.
Oni koji se smatraju moralnima, fino odgojenima, u real politici i u borbi za bolji svijet predstavljaju škart, smetnju, problem. Jer njihov svijet i njihova moć je prije svega osiguranje hrane za vukove, za one kojima neće smetati prijezir i gađenje te ovce. Cijena koju vuk plaća da bi gulio ovcu.
Biti moralan, pozivati se na moral u svijetu općeg licemjerja, znači biti dio problema, ne dio rješenja. I to je okvir u kojem se mi kao društvo nalazimo.
I mali osvrt na moć krupnoga kapitala.
Pobogu. Dok ovce po definiciji očekuju ništa manje od savršenstva koje živi od prane, dok ovce ne smatraju da je bolji svijet dio njihove odgovornosti i da moraju dati aktivnu podršku boljem svijetu, naravno da interes ovaca u real politici nitko ne štiti.
Dok jedna korporacija danas za politički proces plaća više nego svi sitni donatori zajedno, jasno je da će politički proces biti ozbiljno podzastupljen zaštitom interesa ovce.
Dok ovca aktivno bojkotira i kajla svaku mogućnost borbe za njezin interes kroz uporno pokušavanje izjednačavanja svih protagonista političkog procesa kao neprihvatljivih, naravno da je politički proces definiran kroz interes krupnoga kapitala i centara moći.
Dok je politička kultura u državi politička kultura ovce, naravno da imamo vukove kao prirodnu posljedicu ovog ovčjeg idiotizma. Pa tako narod ima vlast upravo onakvu kakva je politička kultura u nekoj zemlji.
Tamo gdje je moral ovce duboko ukorijenjen, naravno da će vladati vukovi. Tamo gdje se raskrstilo sa moralom ovce, postoji i prostor unaprijeđenja kvalitete političkog uređenja.
Ukoliko želimo ljepši svijet, politiku u kojoj nema prostora za modus vuka, morati ćemo prije svega raščistiti sa svojim modusom ovce. Vuk to neće učiniti sam, ovca to neće učiniti sama. Tipujem na crnu ovcu i njezin prosvjetiteljski potencijal kao preduvjet se uspostave novih političkih okvira gdje vukova nema.
Cijena je raskrštavanje sa svojim moralnim obrascem. Cijena je spremnost na propitivanje duboko ukorijenjenih predrasuda koji su od mase kreirali pokorne ovčice sposobne samo na gunđanje. Sve u svemu, dok ima ovaca, biti će i vukova. A skupina koja će prva nestati je ona skupina koja ima manje za izgubiti.
I za kraj.
Živio nemoral!
Zanimljiv smisaoni okvir je istaknut u Tvom textu. Svidjaju mi se odredjeni delovi, iako je filozofija uvek podlozhna diskusiji. 😉 Svakako, iz ovakve tachke gledishta, “crnim ovcama” ovo razmatranje mozhe dati podstrek.
+1
namjera mi je dvojaka. prvo je da popusti gard onih sto se kunu da su na dobroj strani, a cisti su reakcionari sistema. drugo je da oni koji prepoznaju ovu pricu, obrate nesto veci fokus na taj problem, kako se suvisno ne bi vrtili u krug ocekujuci podrsku tamo gdje je nece naci.
enivej, crna ovca iz ove price je posljedica opce transparentizacije politickog procesa, gdje sve manje ima mjesta za ignoranciju, ignoranciju koja je podgrijavala ovu vjecnu dihotomiju svo vrijeme.
pozdrav.